broj 20, godina IX,
rujan 2002.
 
 
       
 
Tko ne NOsi LOGO još ?!?

Prije nešto više od pola stoljeća korporativna Amerika krenula je u postratno "pripitomljavanje" javnosti lukavim identificiranjem s istom ustvrdivši: "Ono što je dobro za General Motors, dobro je i za SAD". Ta zavodljiva korporativna mantra dugo je nesmetano stezala cijeli svijet bez obzira da li se radilo o globalnim korporacijama ili tek lokalnim varijacijama na temu. Naomi Klein u svom bestselleru No Logo iznosi pak potpuno suprotnu tvrdnju dokazujući kako ono što je dobro za General Motors, nije dobro za stanovnike SAD-a i šire, njihovo zdravlje i način života, a nije dobro niti za okoliš. To bi zapravo bio najkraći opis osnovne poruke knjige No Logo. Da je Naomi Klein zločesta samoljubljivica kako bi mnogi njeni kritičari htjeli vjerovati, ovih dana bi zasigurno komentirajući dnevne vijesti koje stižu iz korporativnog sektora SAD-a zaključila: Jebote, ma kako sam samo bila pametna! Naime, No Logo je izašao iz tiska dok je miris suzavca i adrenalinski patos sa prosvjeda protiv WTO-a u Seattleu 1999. godine bio na najvišim mogućim vrhuncima. Stoga nas ne treba čuditi što su No Logo proglasili knjigom koja je dio pokreta, pokreta ako ćemo ostati u duhu Naomine knjige, koji se ne protivi globalizaciji kao takvoj, već globalizaciji upravljanoj prema potrebama korporacija, a ne ljudi. No, bez imalo lažne skromnosti, Naomi Klein može sa zadovoljstvom komentirati recentno posrnuće američkih korporacija koje poput šlampavih čudovišta na staklenim nogama padaju u stečaj šireći strah i nepovjerenje među tamošnjim stanovništvom, ali i širom svijeta. Ona je te staklene noge utemeljene na, riječima jednog od kreatora takvih čudovišta, "stvaranju logotipa oko reputacije, a ne samog proizvoda" raskrinkala potanko već tada, slažući priče o najpoznatijim korporacijama koje nam nude sve manje prostora, izbora i poslova. Ovih dana pak saznajemo kako 72 posto Amerikanaca smatra kako korporacije imaju previše moći. Kroz knjigu je fascinantno opisan put kojim korporacije sve više kroz svijet reklama nas uvjeravaju da zapravo i ne trebamo određeni proizvod, već su nam potrebni imidž i lifestyle. Taj proces se istovremeno odvija sa procesom koji se naziva "utrkom prema dnu", gdje se cjelokupni proces proizvodnje prebacuje u regije ili zemlje koje su najbrže u trčanju prema dnu ljudskih i radničkih prava, plaćanja poreza te regulative zaštite prirode. To je zasigurno najbolniji dio knjige, gdje su novinarskom preciznošću predstavljeni životi radnika i radnica zaposlenih u tvornicama na čijim ulazima ih svako jutro dočekuje natpis na kojem ih se upozorava kako se ne smiju smijati unutra. Čitatelj knjige bi trebao biti svjestan kako Hrvatska u tom smislu postaje zaista sve globaliziranija, pošto kršenja radničkih i ljudskih prava te nesmetano uništavanje okoliša od strane raznih domaćih i stranih korporacija postaju dio naše svakodnevnice. Dodatni će biti problem kako u uvjetima prevelike nezaposlenosti i snižavanja kriterija kvalitete rada i življenja, uvjeriti hrvatsku javnost kako radnička prava zapravo predstavljaju dio opće ljudskih prava. Inače su korporacije ogledni primjer zatvorene i zasebne sve veće podjele na one koji smiju imati i one koji moraju nemati. Jaz između vodstva korporacija i običnih radnika i radnica se također godina širi, poput jaza između bogatih i siromašnih.

Do 2000. godine plaće direktora američkih korporacija dosegnule 531 puta veće iznose od plaće običnog radnika i radnice, premda uopće nisu imale utemeljenja u stvarnoj vrijednosti korporacije kako nas uče nedavni primjeri Enrona i WorldComa. Radnici i radnice pak moraju raditi sve više za manju vrijednost svoga rada.

 
  Knjiga NO LOGO i sama je zaštićena copyrightom, a prosječni radnik u Meksiku za kupnju iste treba raditi 15 dana. U Hrvatskoj ćete, uz malo internet-surfa ovaj meko ukoričeni bestseller kupiti za 140 kuna.  
 

Naomi Klein je za No Logo dobila brojne dobronamjerne kritike, ali je za mnoge i sama postala simbolom (postala je logo, rekli bi zlobnici) preko kojeg su prošla brojna teoretska iživljavanja i prenemaganja. Walden Bello, jedan od iskusnijih aktivista, prigovorio je na nedovoljnu širinu knjige, ističući kako korporacije poput Nikea, McDonald'sa, Bennetona, Shella i ostalih kojima se bavi No Logo, predstavljaju tek, ajmo tako reći, drugi ešalon globalno moćnih korporacija. Korporacije biotehnološkog sektora, financija, informatike i komunikacija predstavljaju sam vrh piramide moći po Bellou, koristeći znanjem intenzivnu proizvodnju u manufakturama (unatoč tvrdnjama u No Logou kako je manufaktura mrtva, jer su preostali samo simboli). Također je zanemarena uloga patenata unutar WTO-a kao sredstva kojim se ostvaruje moć i monopol od strane korporacija te uloga špekulativnog kapitala na burzama koji je u stanju puno više poharati pojedine zemlje pa i cijele regije, nego li je jedan McDonald's. Gotovo sve kritike ovog tipa Naomi je u današnjim svojim analizama i radovima usvojila i proširila opseg vlastite kritike korporativnog mentaliteta koji vlada svijetom. Vjerojatno su je najviše zaboljele kritike kako je sramotno knjigu koja se zove No Logo zaštiti copyrightom, kako je knjiga preskupa te da prosječnom radniku u Meksiku treba 15 dana rada ukoliko želi imati dovoljno novaca za kupnju knjige, a posebno joj je turan pod nos izdavač knjige koji se nalazi u vlasništvu medijskog mogula Roberta Murdocha. Često su te kritike bile manje usmjerene na samu temu njene knjige, a više na nju kao osobu, te je često viđano pravo cijeđenje pitanjima čiji je vrhunski domet bio zanimanje za mjesta Naomičinog shoppinga te pitanja da li ona sama pije Starbucksovu kavu.

 
 

Knjiga je zaista pisana svakome razumljivim jezikom i pitkim stilom pa je svatko dobronamjeran mogao zaključiti kako se u knjizi ne problematizira tema moći i djelovanja globalnih korporacija toliko kao konzumersko pitanje, već političko. Naravno niti nju nije zaobišla bedasta i besmislena kritika kako svojim pisanjem zapravo inspirira sulude osvetnike koji su jurišali na simbole korporativne Amerike 11. rujna. Najsmješniji u svojim pokušajima istaknuo se britanski časopis The Economist koji je osvanuo 08. rujna prošle godine s naslovnicom identičnoj knjizi Naomi Klein, ali s naslovom Pro Logo. U tom nemuštom i prozirnom pokušaju (pošto se zapravo uopće nisu bavili knjigom No Logo, već općim temama) navodile su se prednosti za javnost, to jest potrošače od pretjeranog reklamiranja korporacija pošto time dobivaju sigurnost u kvalitetu proizvoda (…hahahaha…). Ova tragikomedija začinjena je kasnije kada je duhanska korporacija British American Tobacco dodijelila nagradu autorici teksta Pro Logo Sameeni Ahmad za, čujte sad ovo, Najbržu reakciju u korist služenja potrošačima.


Knjiga No Logo je visoko predan istraživački novinarski rad i odlično informativna knjiga o načinu djelovanja pojedinih korporacija i kao takvu ju treba cijeniti, premda stoje prigovori o nedovoljnom opsegu kritike kapitalizma i pretjeranoj fasciniranosti svijetom simbola, tako tipičnim za bogati Zapad. Naomi je stav iz No Logoa nadopunila u jednom od kasnijih intervjua: "Simboli su uvijek bili samo vrata. Vrijeme je da zakoračimo kroz njih". Jedan od kritičara je ustvrdio kako je No Logo štivo koje izgleda kao da ga je pisao Chomsky bez paranoje. Opet, to ne bi trebalo shvatiti kao da je No Logo lako probavljivo štivo za vruće i spore ljetne dane. No Logo je odlična knjiga za ljeto iz razloga što će vas inspirirati za jesenski aktivizam. Ili ćete jednostavno otići u McDonald's i uživati u mrvljenju po novom broju The Economista. No, tada knjigu barem posudite nekom drugom.

Dražen Šimleša

 
  homepage | pretplata | arhiva | e-mailovi | nakladnik | linkovi